Painettu lehti pitää pintansa - Medialiike
271
post-template-default,single,single-post,postid-271,single-format-standard,mkd-core-1.1,ajax_fade,page_not_loaded,,burst-ver-1.7, vertical_menu_with_scroll,smooth_scroll,blog_installed,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive
 

origamilohikaarmeVuosia on arveltu verkkojulkaisujen korvaavan painetun lehden, kun lukijat klikkaavat kiinnostavimmat jutut tableteillaan tai älypuhelimillaan. Painettujen lehtien määrä on ehkä pienentynyt, mutta ne ovat säilyttäneet lukijansa, sillä kustantaja vie nykyisin printtilehtensä sisällön myös verkkoon.

Printti pitää siis sitkeästi pintansa. Sen ylivoimaisuus on aisteissa: paperille painettu tarina välittää mielikuvia upein värein vuosituhantista typografiaa hyödyntäen.

Olen vuosia toimittanut sidosryhmälehtiä, jotka painetaan kirjapainossa paperille, mutta viedään verkkoversioina myös internetiin. Kokemukseni on osoittanut painetun sidosryhmälehden ylivoimaisuuden.

[pullquote align=”center”]

Printin ylivoimaisuus on aisteissa

[/pullquote]

Ei uskoisi tänä Instragram-, Facebook- ja Twitter-aikana. Uudet sähköiset viestintäkanavat toimittavat kuitenkin eri tehtävää kuin perinteinen painettu media. Uusissa sähköisissä kanavissa viestit ovat lyhyitä, usein vain muutaman virkkeen mittaisia. Taustoitukset puuttuvat. Ne eivät välitä tarinoita.

Painetussa lehdessä sisällöt ovat syvempiä vaatien lukijalta enemmän keskittymistä ja aikaa. Siksipä on helppo puolustaa myös asiakas- ja henkilöstölehteä, joka jaetaan kotiin tai työpaikalle. Sen lukee myös muu perhe, ja usein lehti myös säilytetään. Painettu asiakaslehti tukee yrityksen brändiä ja strategiaa. Sen avulla tavoitetaan ja sitoutetaan.

ProCom – Viestinnän ammattilaiset palkitsevat vuosittain parhaat sidosryhmä- ja henkilöstölehdet. Viime vuoden parhaaksi henkilöstölehdeksi valittiin Raha-automaattiyhdistyksen henkilökuntalehti Hopper. Tuomariston mielestä lehti on mukavasti täynnä elämää ja henkilöstölle tuttuja ihmisiä. Uudet työntekijät esitellään näyttävästi, vanhojakin muistetaan. Lehdessä on kiitettävän paljon laadukasta lukemista, ja lukijaa huomioivaa ja osallistavaa sisältöä. Lehdellä on oma fiiliksensä ja visuaalisuutensa, joka puskee satunnaisen rosoisuudenkin läpi.

Asiakas-, sidosryhmä- ja järjestölehtien parhaana viestinnän ammattilaiset palkitsivat ulkoasiainministeriön julkaiseman Kehitys-Utveckling-lehden. Tuomariston mukaan lehti on runsas lukupaketti, joka on myös visuaalisesti houkuttava. Jutut ja niiden näkökulmat ovat tarkkaan mietittyjä, kuvatekstejä myöten. Tuomaristo kiitti erityisesti kuvareportaaseja, mutta piti myös lehden tavasta mennä henkilökuvissa lähelle: lehden visuaalisuus osallistuu tekstin kanssa tasavertaisena jutun kerrontaan.

Lue lisää ProComin valinnoista >>

[iconbox icon=”kt-icon-pencil4″ link=”www.medialiike.fi/staff/leena-liuttu-hietala” color=”#ffffff” background=”#444444″ hbackground=”#dd3333″ tcolor=”#444444″]

Leena Liuttu-Hietala

[/iconbox]

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.

Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lisätietoa

Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käytettävyyden parantamiseksi. Käyttämällä sivustoa hyväksyt evästeiden käytön.

Sulje