Onko journalismilla tulevaisuutta? - Medialiike
282
post-template-default,single,single-post,postid-282,single-format-standard,mkd-core-1.1,ajax_fade,page_not_loaded,,burst-ver-1.7, vertical_menu_with_scroll,smooth_scroll,blog_installed,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive
 

Vilkaisu Suomen, Ruotsin ja Yhdysvaltojen suosituimpiin verkkosivuihin paljastaa, että suomalaisen median vaikeudet voivat olla vasta alussa.

USA näyttää sähköisen median käytössä suuntaa. Ruotsi on Suomea lähempänä USA:n median tilannetta. Tämä voi johtua paitsi Ruotsin nuoremmasta ikärakenteesta myös kulttuurin eroista. Ovatko ruotsalaiset suomalaisia halukkaampia ottamaan vastaan uusia asioita?

hiiri

Kahdenkymmenen kärkeä hallitsevat USA:ssa sosiaalisen median sivustot, hakukoneet ja verkkokaupat. Korkeimmalla oleva perinteisen median edustaja on urheilukanava ESPN sijalla 19. Uutiskanava CNN löytyy sijalta 26. New York Times on sijalla 29 ja heti sen perässä on tänä keväänä kymmenen vuotta täyttävä verkkolehtien kuningatar The Huffington Post.

Sekä Suomessa että Ruotsissa iltapäivälehdet sinnittelevät vielä lähellä kärkeä. Suomessa iltapäivälehdet ovat sijoilla 6 ja 9. Ruotsissa ne löytyvät sijoilta 7 ja 12. Yleisradio on Suomessa sijalla 10, mutta Ruotsissa vasta sijalla 22.

Facebook on ihmisten tärkein median käytön kanava. Sekä Suomessa, Ruotsissa että USA:ssa Facebook tulee toisena heti Googlen hakukoneen jälkeen.

Klikkijournalismi ei ole USA:ssa yhtä suosittua kuin täällä vaan uudet menestyjät hyödyntävät sosiaalista mediaa. Trendi on leviämässä tännekin. Klikkauskilpailun sijaan huomio kiinnitetään viestin leviämiseen verkossa ja sen aikaansaamiin vaikutuksiin. Tarkastelimme ilmiötä verkkolehden aiemmassa kirjoituksessa: Mihin verkkosivuja vielä tarvitaan?

Suomalaisen valtamedian antautuminen klikkijournalismille on synnyttänyt jo vastareaktion. Laatujournalismin uutta tulemista edustavat esimerkiksi Long Play, joka tuottaa tutkivaa journalismia ja reportaaseja, ja Rapport, joka on journalismin joukkorahoituspalvelu.

Uudet toimijat eivät ole varsinaisesti mullistaneet median sisältöjä, mutta ne innovoivat uusia tapoja tuoda laatujournalismi kuluttajien saataville.

Journalismilla on tulevaisuutta, mutta mennyt maailma ei palaa. Euroilla mitattuna maksetun tilattavan median markkinat pienenevät edelleen. Tuore levikkitilasto paljastaa, että kaikki suomalaiset lehdet näyttivät viime vuonna miinusta lukuunottamatta paria erikoislehteä ja paria pohjalaista paikallislehteä. Sanomalehtien digilehdet näyttivät plussaa, mutta niiden markkinoilla liikkuu vähemmän rahaa kuin perinteisessä printtijulkaisemisessa. M&M:n juttu levikkien kehityksestä >>

Sisällöntuottajille muutos on mahdollisuus mutta notkeutta vaaditaan. Median ja viestinnän muutoksessa on tunnistettavissa seuraavia kehityskulkuja:

  • Kaupalliset viestijät alkavat viestiä omissa kanavissaan maksetun näkyvyyden sijaan.
  • Sisältökilpailu alkaa jälleen kiihtyä, kun viestinnän määrä kasvaa.
  • Uutistuotanto ei ole enää liiketoimintaa entiseen malliin.
  • Uusia ansaintalogiikkoja ja niiden yhdistelmiä ilmaantuu mediamarkkinoille.
  • Yleisradion merkitys journalistisesti riippumattomien sisältöjen tuottajana kasvaa.

Lähde kirjoituksessa mainituille suosituimmille verkkosivuille on Alexa.com

[iconbox icon=”kt-icon-pencil4″ link=”www.medialiike.fi/staff/sasu-karjalainen” color=”#ffffff” background=”#444444″ hbackground=”#dd3333″ tcolor=”#444444″]

Sasu Karjalainen

[/iconbox]

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.

Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lisätietoa

Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käytettävyyden parantamiseksi. Käyttämällä sivustoa hyväksyt evästeiden käytön.

Sulje