Vihreän napin vallankumous - Medialiike
291
post-template-default,single,single-post,postid-291,single-format-standard,mkd-core-1.1,ajax_fade,page_not_loaded,,burst-ver-1.7, vertical_menu_with_scroll,smooth_scroll,blog_installed,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive
 

Oletko koskaan seurannut teini-ikäistä nuorisoryhmää? Mitä näet heidän tekevän? Luultavasti he räpläävät älypuhelimiaan. Suosituin sosiaalisen median kanava alle 25-vuotiaiden keskuudessa on tällä hetkellä WhatsApp. Se tappoi jo tekstiviestit ja nyt ”operaattorien kauhuksi” nimetty pikaviestipalvelu on mahdollistamassa puheluiden puhumisen.

Tällainen sosiaalisen median jakonappi on ilmestynyt viime aikoina monille verkkosivuille. Syykin on selvä. Whatsappin kautta tehdään jo enemmän some-jakoja kuin Facebookin kautta.

Tällainen sosiaalisen median jakonappi on ilmestynyt viime aikoina monille verkkosivuille. Syykin on selvä. Whatsappin kautta tehdään jo enemmän some-jakoja kuin Facebookin kautta.

WhatsaApp muuttaa myös käsitystämme sosiaalisesta mediasta. Facebook on edelleen suosituin sosiaalisen media verkkosivu, ja myös ylipäänsä suosituin verkkosivu, jos Googlen hakukone jätetään pois laskuista.

Markkinajohtajan asemansa puolesta pelkäävä Facebook osti WhatsAppin helmikuussa 2014 noin 19 miljardilla dollarilla. Summa on samaa suuruusluokkaa kuin Suomen yrityshistorian suurimmaksi sanottu kauppa, jossa Nokia on ostamassa ranskalaisen Alcatel-Lucentin.

Jo kolme vuotta sitten Facebook osti sosiaalisen median kuvajakopalvelun Instagramin noin 1 miljardilla dollarilla. Instagram on toinen nuorten käyttäjien suosioon noussut some-kanava WhatsAppin ohella, joten voidaan sanoa, että Facebook on onnistunut uusasiakashankinnassaan tilanteessa, jossa varsinainen Facebook on keski-ikäistynyt.

WhatsAppin suosion kasvu tarkoittaa, että markkinat ovat jälleen karkaamassa viestintä- ja mainosalan hyppysistä. WhatsApp-ryhmät muodostavat omia suljettuja sisäpiirejään, joissa allergisoidutaan herkästi mainosviesteille.

Vihreän napin vallankumous on jo tapahtunut. WhatsApp on suosituin sisältöjen ja linkkien jakokanava ja se on ohittanut tällä mittarilla mitattuna Facebookin. Tämä on mahdollisuus viestinnän ammattilaisille, mutta sisällön laatuun tulee kiinnittää huomiota. Sisällön pitää tarjota hyötyä ja huvia, jotta siitä tulee jakoherkkää. Mieti, millaista sisältöä jakaisit itse kavereillesi?

Neljä vinkkiä WhatsAppin hyödyntämiseen markkinointiviestinnässä:

  • Tee verkkosivuistasi mobiiliystävälliset ja lisää niihin WhatsApp-jakonappi.
  • Kiinnitä huomiota sisällön laatuun. Mainosiskulauseet eivät auta, jos substanssi puuttuu.
  • Voisitko tarjota asiakaspalvelua WhatsAppin kautta? WhatsApp mahdollistaa lähestyslistat: How do I broadcast a message?
  • Ole itse aktiivinen sovellusten käyttäjä. Parhaiten oppii ja keksii tekemällä.

[iconbox icon=”kt-icon-pencil4″ link=”www.medialiike.fi/staff/sasu-karjalainen” color=”#ffffff” background=”#444444″ hbackground=”#dd3333″ tcolor=”#444444″]

Sasu Karjalainen

[/iconbox]

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.

Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lisätietoa

Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käytettävyyden parantamiseksi. Käyttämällä sivustoa hyväksyt evästeiden käytön.

Sulje